Korte update - Reisverslag uit Wenzhou, China van Jelmer Brands - WaarBenJij.nu Korte update - Reisverslag uit Wenzhou, China van Jelmer Brands - WaarBenJij.nu

Korte update

Door: Jelmer Brands

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

07 Maart 2014 | China, Wenzhou

23-02

Vandaag zijn we een berg opgelopen voorbij Chashan samen met Leith (Jordanië), Svetta vriendin van Leith (Oekraïne), Bahadur (Tadzjikistan) en Bekzod (Uzbekistan). Ik ben nu al erg gek op de natuur van Wenzhou hoewel ik nog lang niet alles gezien heb. Ik houd van bergen en een pad in de bergen zo dicht bij de campus is ontzettend tof. Ik denk dat de foto's meer zeggen dan duizend woorden. Vanaf de oost poort (dōng dàmén) van de campus is het ongeveer 15 minuten lopen naar de voet van de berg. Voordat je bij de voet van de berg bent loop je eerst door Chashan. De campus en het dorp Chashan liggen een aantal kilometer buiten de stad Wenzhou. Je moet een half uur met de taxi of een uur met de bus rijden om in het centrum van de stad Wenzhou te komen. Chashan is een dorp (town) maar heeft meer weg van een mini-stad. Er zijn ongeveer drie straten die aan elkaar parallel lopen. Aan de hoofdstraat in het midden zijn hoge betonnen flats gebouwt waarvan de begane grond bestaat uit winkels en daarboven waarschijnlijk uit woningen of kantoorruimtes. Overal hangen kleurrijke borden, hebben winkels uitbundige reclame op de facades en lichtbuizen langs de randen van de gebouwen (hier van moet je een foto zien). Ga je een zijstraat in dan kruis je een kleine parallelweg. Ga je nog verder dan houdt de bebouwing opeens op en kijk je uit over het platteland! Chashan is echt een voorbeeld van een dorp die in een korte tijd uit de grond is gestampt. Als je doorloopt over de hoofdstraat en over en klein riviertje komt verandert opeens het hele straatbeeld. Gebouwen zijn ouder. De straten zijn smeriger een veel smaller. Mensen voeren hun activiteiten vooral op straat uit en dit ruik je. Dit geeft een hele andere sfeer. In dit gedeelte van het dorp kom je ook authentieke Chineze gebouwen tegen. Het enige wat vrijwel onveranderd blijft zijn de auto's en de hoeveelheid autos. Wenzhou is namelijk een gebied met veel rijke zakenmannen. In China is meestal zo dat de inwoners van een stad arm zijn maar de gemeente of overheid is rijk. In Wenzhou is dit omgekeerd. Dit heb ik mij laten vertellen door Miles de Chinese student. Ik ben nog niet in andere steden geweest dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar er rijden in Chashan alleen al meer Audis, Bmw's en Mercedesen rond dan ik in heb gezien in welke stad dan ook in Nederland. Porches, Lexus en Jaguar's zijn onderdeel van het straatbeeld van Chashan. Iets wat totaal niet paste binnen mijn verwachtingen van China. Ik dwaal af van waar ik mee begonnen ben, de bergwandeling. De bergwandeling was anders dan ik normaal gewend ben. Normaal steeg je langzaam, was het even vlak en daalde je weer en dan het riedeltje opnieuw. Dit pad is een lange trap omhoog. Langs het pad zijn er boeddhistiesche tempels te vinden en graven. Mensen worden hier in de bergen begraven met de gedachte dat ze dichter bij God zijn. Om dit verhaal meer kracht bij te zetten heb ik foto's geupload van de wandeling.

Vanaf nu ga ik mijn blog anders vormgeven. Ik maak ontzettend veel dingen mee hier, zo veel dat ik elke avond meer dan een uur zou bezig zijn om alles op te schrijven. Helaas wordt tijd hier ook steeds schaarser wat ik dus ga doen is schrijven over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld censuur, internationale studenten, mijn project, de lessen etc. (tip van Timo) Ik blijf toch proberen om een keer in de week wat online te zetten. Ik ontdenk dat het voor mezelf ook goed is om blijven stil te staan bij wat ik hier allemaal meemaak en onderga. Ik volg nu namelijk Chinese lessen, doe mijn project, ga misschien in een band zingen (vandaag kijken we of de combinatie van muzikanten wat is) en ik speel vaak badminton en speel in een voetbalcompetitie. Dit kan zo weer veranderen, maar op het moment is dit ongeveer waar mijn week uit bestaat. Volgende week dus weer een bericht met specifieke onderwerpen.



  • 07 Maart 2014 - 09:59

    Dennis:

    Ha Jelmer,

    Leuk om weer wat van je avonturen te lezen. Gaaf dat je zoveel verschillende toffe dingen meemaakt: vd de drukke stad tot bergwandelingen.

    Enjoy your time!

  • 08 Maart 2014 - 11:54

    Riet Brouwer:

    Ha Jelmer,

    we lezen dat het goed met je gaat, ik vroeg me trouwens af of je het chinese alfabeth al kan schrijven,
    dat lijkt me niet zo eenvoudig....

    groet van ons Arie en Riet

  • 09 Maart 2014 - 08:56

    Heidi:

    Heel leuk Jelmer om op deze manier ook iets te horen van jouw belevenissen. Toch weer anders dan een skypegesprek, hoewel dat natuurlijk ook leuk is. Gaaf dat je zoveel internationale contacten hebt. Ben benieuwd wat het wordt met die band. Fijn dat het goed met je gaat. liefs, je moeder.

  • 09 Maart 2014 - 09:21

    Amarinske:

    Hee Jelmer,

    Had je de foto's er ook bij geplaatst. Ik kan die niet vinden. Omdat je schreef hiervan moet je een foto zien.
    Hopelijk kunnen we zo nog even skypen.

    Liefs

  • 11 Maart 2014 - 16:18

    Jelmer Brands:

    Ik heb vandaag de foto's online gezet ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Dit jaar (2014) ga ik voor een half jaar (februari tot juli) stage lopen en studeren in Wenzhou in China. Op deze blog zal ik schrijven over de ervaringen die ik daar op doe.

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 4878

Voorgaande reizen:

13 Februari 2014 - 23 Juli 2014

Stage en studeren in Wenzhou 2013

Landen bezocht: